|
|
|
|
|
PoppenVilla by Liliane® |
|
|
De kindhoge PoppenVilla by Liliane®
op wielen is de duurzame woning voor poppen en knuffels van 30 centimeter, en voor hun
auto's. Inclusief een design interieur, een auto-hellingbaan en
opbergladen. Gemaakt van
berken multiplex | dubbel
transparant gelakt, massief beuken hout, roestvrijstaal,
plexiglas. De metalen wielen beschikken over voetremmen. CE | European and US standards for safety EN 71-1 71-2 71-3 | ASTM F
963-11 | TÜV
| FSC. Dutch design vanaf 1999. To house their most important
emotions. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Visie en missie Liliane Limpens,
ontwerper van de PoppenVilla by Liliane® |
|
|
|
|
|
|
VISIE MISSIE LILIANE LIMPENS - |
|
ONTWERPER POPPENVILLA BY LILIANE® |
|
Als de kinderen van de kinderen [poppen] in hun eigen duurzame, prachtige huis met lichtinval en ruimte wonen,
dan heeft dit zijn weerslag op het welbevinden en de veerkracht
van hun jonge ouders.
|
|
De PoppenVilla
vindt haar oorsprong in de ervaringen, de
waarnemingen uit mijn jeugd. |
|
Als
meisje zag ik
het onvermogen van volwassenen om zich te
verplaatsen in het gevoelsleven van een
kind. Ik zag de intentie van mijn ouders die
ontoereikend bleek om hun nakomelingen een
veilig en liefdevol huis te geven. Ik zag
hun isolement, hun omgang van dreiging
en bedreiging, hun schaamte. |
|
En toch ook zag ik,
vanachter het raam in de woonkamer, de
liefde van mijn vader voor zijn kinderen
terwijl hij in de tuin een houten wip en een
schommel maakte. Ik zag de liefdevolle
zorgvuldigheid van mijn moeder als ze
handwerkte. Ik wandelde blij met mijn
pop Liesje in haar gloednieuwe, luxe
wandelwagen. Bedroefd ook dat deze mooie, zo
ogenschijnlijk eenvoudig te realiseren, verbinding er niet
was met de levende mensen om me heen.
Ik droomde voorzichtig over een
toekomstig leven waar warmte, vertrouwen,
bloei, vriendschap, vrijheid zouden zijn. In het spel met Barbie-poppen zette ik,
samen met een vriendinnetje, de eerste stappen om dat nieuwe spoor
aan te leggen. |
|
Als
meisje hoopte ik een volwassene te vinden
die ik in vertrouwen kon nemen. De
kennis en de directheid van de woordentaal waren daarvoor
niet geschikt.
De beeld-
| speltaal wel. |
|
Deze ingrediënten komen tezamen in
het ontwerp van de PoppenVilla. Ze is een antwoord. Ze is blijheid. Ze is een
domein, een veilige haven voor kinderen. Waar datgene is of kan komen
wat ze wensen. Ik bouwde de villa voor mijn dochter en zoon, en wilde haar
vervolgens graag doorgeven
aan
alle kinderen. Na een
werkzaam leven in de journalistiek en de ontsluiting van informatie-bronnen besloot ik in 1999 een eigen bedrijf te starten, uitsluitend
met de PoppenVilla by Liliane®, het eerste
duurzame en exclusieve woonhuis voor poppen
van 30 centimeter, en hun auto's. |
|
Met het ontwerpen van de PoppenVilla
is het gelukt om een voornemen 3D gestalte te
geven. Dit voornemen was er vanaf medio 1960
in een verre vorm. Zou ik later in staat
blijken om iets te bedenken zodat de
woordeloze taal van kinderen hun ouders en
begeleiders in het onderwijs, de
kinderopvang, de noodopvang en de
gezondheidszorg beter bereikt? |
|
De PoppenVilla
by Liliane® is nu
dagelijks betekenisgevend voor
duizenden kinderen, in Europa, US, Australië,
Singapore, Nieuw Zeeland
en Canada.
Op eigen wijze
draag ik dankbaar bij aan de kwaliteit van
de basis van het leven van mensen. Een
fundament waar ze hun hele verdere leven op
zullen gaan bouwen.
Het begin ligt
bij de start. Bij de kinderen
van de kinderen. |
|
To
house their most important emotions. |
|
Liliane Limpens
|
ontwerper |
|
PoppenVilla by Liliane®
to house their most important emotions |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AUTONOMIE
√ |
|
|
De PoppenVilla is het domein van de kinderen, uitsluitend
zij bepalen er de
waarden en normen, omgangsvormen,
perspectieven en vrijheden. Volwassenen
hebben er nìets te zeggen en zijn uitsluitend welkom op uitnodiging. De villa trekt de aandacht van
kinderen naar hun eigen leven. Dat
is precies de plek waar ze hoort. Zo focussen kinderen minder op de
wereld van de volwassenen.
#mindful |
|
"Mijn advies voor de afwending van de grootste gevaren:
autonomieverlies en de opsplitsing van de mensheid door Artificial
Intelligence en biotechnologie. Het belangrijkste is geestelijk
evenwicht en emotionele intelligentie. Hiermee kunnen kinderen
zichzelf later telkens opnieuw uitvinden in een heel veranderlijke
wereld." - Yval Noah Harari
|
auteur van Sapiens. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BASIS
√ |
|
|
Een kind heeft
maar
één kans op een goede start, niemand
kan die overdoen.
Voor een baby zijn de geur, het ruizen van
het voortbewegen, de wijze van vastgehouden
worden, de stemklank van de ouder[s] de
belangrijkste elementen. Daar is herkenning,
houvast, liefde. |
|
De eerste duizend dagen,
van de conceptie tot de tweede verjaardag,
zijn cruciaal voor iemands levenslange
gezondheid. Alles wat in het latere leven
volgt draagt de kenmerken van dit basis DNA. |
|
'Als een mensenleven zo wordt beïnvloed door die eerste periode,
moet daar echt veel meer aandacht naar uitgaan." - Tessa Roseboom
|
hoogleraar Vroege Ontwikkeling en Gezondheid AMC. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
COMMUNICEREN
√ |
|
|
De
woordentaal is vooral van volwassenen, de speltaal die van
kinderen. Ik streef
ernaar om de non-verbale kinderstemmen in de wereld van de volwassenen
respectvol te laten doorklinken. |
|
"In het zorgvuldig, vooral intuïtief,
waarnemen van spel kan de taal van jonge
kinderen begrepen worden. Gó
Children, show them your inner world."
- Liliane |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CONNECTIE MET DE AARDE
√ |
|
|
Spelen met de
PoppenVilla by Liliane® is
spelen met hout.
Jonge kinderen kunnen zo het
natuurproduct hout voelen, hout ruiken, hout zien. Hout is zo'n
wezenlijk en prachtig product.
Door
ermee te spelen zullen kinderen verbondenheid ervaren met
hetgeen de aarde ons schenkt.
De
villa levert een bijdrage aan een duurzaamheidsbewustzijn op
jonge leeftijd. |
|
'Building
a sustainable earth begins
primarily in the basis of life, on the
foundation of young children.'
-
Liliane |
|
De PoppenVilla
heeft
het houtkeurmerk FSC - Forest Stewardship Council -
dat
ontwikkeld is om
de biodiversiteit en ecologische
processen van bossen te beschermen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CONTACTLEGGING
√ |
|
|
Het indirecte is uiteindelijk, vooral in een nieuwe situatie, vaak de
meest directe route. Àls kinderen spelen voelen ze zich veilig.
Veiligheid is nodig om echt in contact met hen te kunnen komen. Het
werkt subliem: speels starten, ieder op een krukje bij de villa en
elkaars poppen samen laten praten, en hen activiteiten laten
ondernemen. |
|
Het Zweedse kinderziekenhuis Astrid
Lindgrens Stockholm gebruikt de PoppenVilla
by Liliane® op haar afdeling creatieve
therapie: "Ernstig zieke kinderen kijken
bijna niet naar elkaar. Ze kijken vooral
naar de grond. We zochten lang naar een
object dat het contact stimuleert tussen
jongens en meisjes. De PoppenVilla by
Liliane® is een schot in de roos." |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CREATIVITEITSONTWIKKELING
√ |
|
|
Spel draagt bij aan creatief denken en doen. |
|
"Spelen
bevredigt de basale menselijke behoeften aan onder meer
vrijheid, verbondenheid en flow. Door te spelen leren kinderen
hun gedrag te reguleren, met anderen te onderhandelen, problemen
op te lossen. Volwassen wetenschap vereist veel speelsheid!
Wetenschappers spelen met verschillende mogelijke hypotheses en
mogelijkheden." - Scott Barry Kaufman
| Imagination Institute
US. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DIAGNOSTIEK EN BEHANDELING
√ |
|
|
Kinderartsen, -psychologen, -psychiaters en
speltherapeuten gebruiken de PoppenVilla by Liliane®
voor contactlegging en voor de observatie van het kind.
Ten behoeve van
diagnostiek, behandeling, de verwerking
van een ziekenhuisopname en van eventuele traumatische
ervaringen die gerelateerd zijn aan het ziekenhuis.
Samen met de eigen pop of auto naar de dokter!
|
|
"Als kind weet je alles, maar je kunt het
alleen niet in woorden uitleggen."
- Griet
op de Beeck. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DROMEN
|
FANTASEREN
√ |
|
|
Mijn beweegreden om de PoppenVilla by Liliane® te
ontwerpen is om aan
kinderen en aan hun kinderen - hun poppen - een eigen droomvilla
te geven, een veilige haven. In een topkwaliteit.
Voor hun handzame lievelingspoppen van 30 centimeter. |
|
"In het poppenspel kon ik destijds
wegdromen over een bloeileven in de
toekomst, het hielp me om een beetje te
ontsnappen aan de gezins- en schoolbeklemming.
Een leven als een lieve mama en als een
autonome vrouw met een onderscheidende denk- en daadkracht, die
ik zou inzetten voor een beter bereik van de innerlijke tonen
van kinderen. |
|
In Scott Tracy van de Thunderbirds zag ik
als klein meisje de blauwdruk van de man met
wie ik later zou willen leven en werken.
Integer, empathisch, een trefzekere
communicatie, stressbestendig en gericht op
het efficiënt redden van mensen- en dierenlevens op
heel geavanceerde, unieke wijze."
-
Liliane |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EMPATHIE
√ |
|
|
Nu
jongens op grote schaal de
specifieke jongenspop gebruiken
verandert er iets. Door vanuit de positie
van de pop -
de ander
-
te spelen wordt hun empathisch
vermogen geprikkeld. De
inprinting van waarden en [omgangs-] normen vindt op jonge
leeftijd plaats. |
|
Het
vermogen van een moeder om vroeg af te stemmen op de gevoelens en
gedachten van haar baby, helpt haar kind om te leren meevoelen met
de innerlijke levens van andere mensen." - Dr Elizabeth Krik
| University of York. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GELIJKWAARDIGHEID
√ |
|
|
Eigenlijk is het zo dat ik met de PoppenVilla by Liliane® een gewenst beeld creëer:
kinderen hebben recht op exact
hetzelfde als hun ouders… of misschien zelfs
wel een beetje meer… ‘Papa en mama een
granieten aanrechtblad, roestvrijstalen
kranen, dubbele wastafels, een design bed…
dan voor de kinderen en hun poppen-kinderen
eveneens!’ |
|
"Volwassenen
kunnen aanzienlijk meer leren van kinderen
dan waarvan nog dikwijls wordt uitgegaan,
met name van hun hogere sensitiviteit. Deze
optie zorgt voor een betere doorstroming van
het contact. De PoppenVilla
visualiseert deze gelijkwaardigheid en
daarin ervaren kinderen respect, liefde. Net
zo waarachtig als hout."
-
Liliane |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GEZELLIGHEID
√ |
|
|
Het is
gezellig om kinderen te zien opgaan in hun fantasiewereld, mee te gaan in hun
beelden, te luisteren naar de verschillende stemmetjes die ze gebruiken om
poppen van elkaar te onderscheiden. |
|
"Niets mooiers dan je kind te zien spelen en
haar fantasie te zien ontwikkelen". |
|
" Home means the
place where our soul feels that it has found its proper physical
container, where, everyday, the objects we live amongst quietly remind
us of our most authentic commitments and loves"
|
Alain de Botton. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HECHTING
√ |
|
|
Poppen en knuffels van 30 centimeter zijn door hun
handzame grootte
en vorm dikwijls de lievelingen van kinderen, zij vervullen een hechtings- en vertrouwensfunctie.
Hun auto's, ski's, fietsen, skateboards, sleeën en paarden
hebben in de villa een eigen entree via de auto-hellingbaan. |
|
"As soon
as you see the DollsVilla by Liliane® your heart will explode with
a child's excitement, however old you are."
-
Olive Bell Moon Picnic UK
|
US. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
INTUÏTIE
√ |
|
|
Als kinderen met poppen spelen, spelen
ze met hun eigen drijfveren, verlangens. Poppen symboliseren hun intuïtie, hun ziel. Zoals in het
sprookje
Vasalisa. |
|
"De pop is het symbolische homunculi, kleine leven. Ze is het
symbool van het numineuze dat in mensen verborgen is. Ze is een
kleine en stralende kopie van het oorspronkelijke Zelf.
Oppervlakkig gezien is het slechts een pop. Maar omgekeerd is er
een klein stukje ziel dat alle kennis bevat van het grotere
ziele-Zelf. In de pop bevindt zich, in verkleinde vorm, de stem
van de oude La Que Sabe, Zij Die Weet."
- Clarissa Pinkola Estés
| Women who run with the wolves. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MOTORIEK
√ |
|
|
In de
zorg voor kinderen met [meervoudige] beperkingen ondersteunt de PoppenVilla by Liliane® het werk van leerkrachten,
orthopedagogen, logopedisten, fysio- en ergotherapeuten. De
mobiele villa op kindhoogte en het handzame formaat van de
meubels zijn zo geschikt voor spel door kinderen met een minder
verfijnde bewegingsmotoriek. |
|
"Oh wow! No plastic, no pink,
no shapeless design that takes kids for idiots… Just
a simple and clean design, that helps kids to learn
something we should all instil: less is more. Sharp
details." - Marianne Charbonneau
|
architect Canada. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOODOPVANG
√ |
|
|
Er zijn
kinderen in nood die ondergronds leven. Mijn wezen
gaat vooral uit naar hen: 'Maak jullie kenbaar in jullie eigen taal.
Praat met ons, speel!' |
|
De PoppenVilla by Liliane® draagt bij aan een
warmere woonatmosfeer in de [nood] opvang en appelleert aan een gevoel van
eigenwaarde bij de kinderen. De villa
toont in daad respect voor hen, onder meer door de
kindhoogte en het gebruik van duurzame materialen. Samenspel
via de
villa
houdt de directe confrontatie wat op afstand, waarna het sluiten van vriendschap
met lotgenoten en het verwerken van ervaringen iets eenvoudiger wordt.
Zorgverleners gebruiken de villa professioneel. |
|
"De PoppenVilla by
Liliane® is een uniek speelmeubel dat de drempel om met kinderen in contact te
komen sterk verlaagt.” -
Alliantie Kind in Gezin |
inhuisplaatsen.nu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OBSERVATIE
√ |
|
|
De PoppenVilla by Liliane® is
leerzaam voor ouders en zinvol voor professionele zorgverleners, met
name
voor de
observatie van kinderen in hun eigen wereld, in hun eigen taal.
Door
te luisteren
naar de verhalen, door te kijken naar hun
spelbewegingen
'ontpopt' de ontwikkelingsfase van een
kind zich. Ook daar
waar sprake is of lijkt te zijn van een stagnatie. |
|
"De afdelingen Psychiatrie en Psychologie
van het AZM gebruiken de PoppenVilla by
Liliane® voor de observatie van het kind en
van de ouder - kind interactie, en ten
behoeve van de verwerking van de
ziekenhuisopname en van eventuele
traumatische ervaringen die gerelateerd zijn
aan het ziekenhuis." -
Maastricht Universitair Medisch Centrum -
Prof. Dr. Jim van Os
|
hoofd van de afdeling
Psychiatrie MUMC. |
|
De vakgroep Psychologie van de
Universiteit van Silezië in Katowice Polen
gebruikt sinds 2014 de PoppenVilla by Liliane® in haar
grote observatieruimte voor kinderen met
trauma. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ONTSPANNING
√ |
|
|
"De villa is
blank gelakt. De afwezigheid van kleur zorgt
ervoor dat het speelmeubel een rustig
element in een ruimte is. Dit is van
invloed op het - dikwijls turbulente -
gemoed van kinderen. Bovendien brengen de
poppen en hun accessoires al een overvloed
aan kleur mee." |
|
"Ik zie hoezeer het villaspel bijdraagt aan hun plezier, aan
verwerking van hun trauma en uithuisplaatsing, aan hun
taalontwikkeling en samenspel."
- Mathilde Lievers-Wolfard
|
meerscholen directeur primair onderwijs Groningen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OPVOEDINGSONDERSTEUNING
√ |
|
|
"Het is mooi om van de ouders te
horen hoe ze de PoppenVilla by Liliane® gebruiken,
om de kinderen 'dagelijkse dingen' bij te brengen." |
|
"Ouders die zich telkens in hun kind verplaatsen, dragen sterk
bij aan een gezonde emotieregulatie van hun baby. Doordat de
ouder helpt de interne ervaringen van de baby te co-reguleren,
leert de baby emoties niet te ervaren als overweldigend en
overspoelend, maar als hanteerbaar. De co-regulatie tussen ouder
en baby kan zich op die manier langzaam doorontwikkelen tot
gezonde zelfregulatie van de peuter, kleuter en later het kind."
- UvA. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REVALIDATIE
√ |
|
|
Spelenderwijs een beetje vergeten
dat je eigenlijk aan het revalideren bent. |
|
"De PoppenVilla biedt
hier de kinderen van
ouders met ernstig, niet-aangeboren
hersenletsel afleiding. Professionele
inzet, door middel van rollenspel. Dan
spelen we na hoe de situatie thuis was. Wie
sliep waar? Wat deed mama thuis in huis
voordat het ongeluk gebeurde? Zo is het voor
kinderen soms makkelijker om dingen te
vertellen. Ik hoorde van een moeder: ‘Ze
willen naar Heliomare komen, niet alleen
voor papa maar ook om met de poppen te
spelen’ "- Melissa Cabaret-Wesselius |
Heliomare Revalidatie Wijk aan Zee. |
|
"De PoppenVilla wordt binnen
de kinderrevalidatie in de therapeutische
peutergroepen gebruikt en dient verschillende ontwikkelingsdomeinen. De villa heeft
meerwaarde, onder andere voor de sensomotorische ontwikkeling: exploratie, oog/arm-
en oog/handcoördinatie en tactiele prikkelverwerking. Kinderen in een
rolstoel kunnen ook de kindvriendelijke
materialen gebruiken." - Lisi van Hees-Kreckler | Sint Maartenskliniek voor Revalidatie
Nijmegen. |
|
"Inzet van de PoppenVilla in de
therapeutische peutergroepen van de
vroegrevalidatie. De PoppenVilla is een
pronkstukje van de vroegrevalidatie. Op alle
jonge kinderen heeft dit poppenhuis een
grote aantrekkingskracht. Door de grootte
kunnen ook kinderen met minder motorische
mogelijkheden leuk en fantasievol spelen en
dat is een grote meerwaarde. Het poppenhuis
verhuist regelmatig van de ene naar de
andere peutergroep of staat op de kamer van
de psychosociale dienst waar kinderen
kunnen spelen tijdens gesprekken met ouders.
Het poppenhuis is waardevol spelmateriaal
voor de kinderen. Voor de behandelaars is
het waardevol om te observeren hoe kinderen
zelfstandig spelen en in rollenspel hun
fantasie gebruiken." - Marleen Philippens |
Pedagoog vroegrevalidatie (MEd) | Adelante
Zorggroep Valkenburg a/d Geul. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ROLLENSPEL
√ |
|
|
In ziekenhuizen is het rollenspel met poppen effectief om kinderen voor te bereiden op
een operatie en op de fasen van herstel thuis. In het basisonderwijs
bevordert rollenspel hun sociale vaardigheden en hun sociaal-emotionele
ontwikkeling. De PoppenVilla by Liliane® wordt temidden van leer- en
spelmiddelen ondergebracht in de categorie rollenspel. |
|
"De PoppenVilla by Liliane® is een heel mooi
en praktisch middel dat ik al voor een
aantal cliënten heb kunnen gebruiken. Ten
eerste voor de contactlegging met het kind
maar daarnaast ook om het kind te observeren
in zijn|haar spel: imitatiegedrag, fantasie,
samenspel. De villa wordt ook gebruikt om
bepaalde 'moeilijke' situaties voor het kind
in de thuissituatie na te bootsen." -
Kinderpsycholoog Jeurissen
| Prima.Psychologen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SAMENSPELEN
√ |
|
|
Samenspelen is een ontwikkelingsproces,
juist in dit tijdbestek van digitale
individualisering. Kinderen leren zo om rekening
met elkaar te houden, te delen en sociale
regels in acht te nemen. Daarvoor is het
nodig dat een kind zich veilig voelt, zich
kan verplaatsen en de reactie en het gedrag
van het andere kind kan interpreteren en
begrijpen.
Twee tot zes kinderen kunnen tegelijkertijd
spelen met
de PoppenVilla by Liliane®. |
|
"Tweejarige kinderen met een taalachterstand
ondervinden ook problemen in het spel met
andere kinderen. Ze worden sociaal
uitgesloten. De ervaring van het samenspelen
die ze daardoor missen, brengt hun
taalontwikkeling verder op achterstand. De
sociale uitsluiting blijft zelfs
voortbestaan tot aan hun middelbare
schoolleeftijd."
- Elisabeth Brekke
Stangeland Noorwegen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SOCIAAL EMOTIONELE ONTWIKKELING
√ |
|
|
Kinderen tonen
in het villaspel - spontaan of geregisseerd - hun sociaal-emotionele
status.
De PoppenVilla stimuleert hen in het oefenen met sociale omgangsvormen,
kinderen 'kijken bij elkaar af'. |
|
"Fantasiespel is het oefenen met sociale vaardigheden, en is positief
voor het verwerken van life-events."
- Louise Berkhout
|
Universiteit Groningen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SOLITAIR SPELEN
√ |
|
|
Het stimuleren van
samenspel scoort hoog in het
basisonderwijs en de kinderopvang. Het is
een eerste voorbereiding op samenwerking in
het latere leven. Er zijn
echter kinderen die beter gedijen als ze
alleen spelen en leren. Voor wie samenspel
onnatuurlijk aanvoelt en hen energie kost. |
|
"Circa een derde deel van de kinderen is
introvert. Deze kinderen geven de voorkeur
aan solitaire activiteiten. Zo kunnen zij
tot hun [creatieve] recht komen. Het
onderwijs dwingt hen in een tegennatuurlijke
groepsmodus. De hoeveelheid stimuli werkt
remmend op hun ontwikkeling | op
hun welzijn."
-
Susan Cain
|
Co-founder and
CEO Quiet Revolution US. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SPELEN
√ |
|
|
Spelen is voor kinderen leven. Ze vereenzelvigen zich met hun
speelobject. Daarom is kwaliteit zo belangrijk. De kwaliteit van het
ontwerp, van de hoogwaardigheid en de esthetiek van de materialen, van de
kindvriendelijkheid in de praktijk. De PoppenVilla by Liliane® stimuleert samenspel
tussen twee tot zes kinderen. Solitair gerichte kinderen kunnen
zich hier terugtrekken in hun eigen wereld. |
|
Kinderen die in het geheel nìet
spelen hebben ons nodig. |
|
"Kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool
zouden meer gelegenheid moeten krijgen om
zonder onderbreking te spelen, en zonder dat
volwassenen daar een doel bij stellen. Mijn
advies is om kinderen minstens een paar uur
per dag vrij te laten spelen. Taal en
rekenen zijn al speerpunten in het onderwijs
in groep 1 en 2 geworden, en ik constateer
een afnemende kennis over het belang van
spelen. Fantasiespel is het oefenen met
sociale vaardigheden, en is positief voor
het verwerken van life-events."
- Louise Berkhout
|
Rijksuniversiteit Groningen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TAAL- EN SPRAAKONTWIKKELING
√ |
|
|
De PoppenVilla by Liliane® stimuleert spontane spraak en het oefenen met
woorden. Zo gebruiken de asielzoekerscentra in Nederland de villa
voor de taalontwikkeling van vluchtelingen-kinderen. Het is zeer
effectief. De kinderen leren rap de namen van alle objecten die in
een huis en in hun woonomgeving voorkomen. |
|
"Logopedisten
gebruiken poppenhuizen professioneel in hun
praktijken. Dat kinderen hun eigen pop van
thuis kunnen meenemen en er in de PoppenVilla by Liliane® mee kunnen spelen,
is voor logopedisten een goed uitgangspunt
om spontane spraak bij kinderen uit te
lokken."
-
Elisa Gielen, directeur van
TinyEYE Europe | online
logopedie praktijk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
THERAPIE ONDERSTEUNING
√ |
|
|
In de geestelijke gezondheidszorg wordt de
villa [spel-]
therapeutisch ingezet,
in het werken met
kinderen, pubers en volwassenen [systemisch
werk, familieopstellingen]. Een gezondheidszorgpsycholoog: ‘PoppenVilla by Liliane® goed voor beleving en
behandeling'.
|
|
"Pain travels through families until someone is ready to feel it.
The pain we do not heal becomes the legacy of our children. If you
want to heal the children, heal the adults first."
- Stephi Wagner. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VEILIGHEID
√ |
|
|
Als kinderen tot spel komen voelen ze zich veilig. |
|
"De
PoppenVilla by Liliane® wordt dagelijks intensief
gebruikt op de basisschool van ons
asielzoekerscentrum. Ze
ondersteunt namelijk de twee hoofddoelen van ons werk:
het bieden van veiligheid [spelen is voor kinderen veilig]
en
het aanleren van de Nederlandse
taal
[het speels benoemen van de
verschillende
ruimten en onderdelen in een
huis]."
-
Ella van Essen
|
directeur AZC. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VERHALEN VERTELLEN
√ |
|
|
In het kinderdagverblijf en op school bouwen kinderen samen verhalen rondom de PoppenVilla, en
elke dag wordt er een stukje bijgebouwd. Zo ontstaan nieuwe kinderboeken... |
|
"De taal op onze basisschool groeit ontzettend door de PoppenVilla,
kinderen spelen met zowel poppen als met auto's waardoor ze aan
elkaar vertellen wat ze aan het doen zijn."
- Manon Waltmans
|
leerkracht basisschool De Zonnewijzer Roermond. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VERSTANDELIJKE |
FYSIEKE BEPERKING
√ |
|
|
Voor kinderen met
een [meervoudige lichamelijke en/of verstandelijke] beperking is de
grootte van de poppen [30 cm], waarvoor de PoppenVilla by Liliane®
gebouwd is, handzamer dan kleine popjes. De villa op kindhoogte is
voor hen gemakkelijker om mee te spelen dan de
gangbare poppenhuizen. |
|
"Het gebruik van passend spelmateriaal binnen de thema-hoeken
van de therapeutische kleuterklassen geeft de kinderen de gelegenheid om verbeeldend te
spelen, te kunnen exploreren, imiteren en praten. Een PoppenVilla by
Liliane® waar kinderen met hun eigen speelpop of knuffel een rol in
kunnen spelen heeft in die zin een meerwaarde vanwege de
herkenbaarheid en vertrouwdheid."
-
Adelante Zorggroep Valkenburg. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VERWERKING
√ |
|
|
"De PoppenVilla's worden in
ziekenhuizen ingezet bij diagnosticeren, bij de behandeling en bij het verwerken van traumatische
ervaringen. Kinderartsen, psychologen en psychiaters
kunnen hierdoor beter contact leggen met kinderen. Soms kunnen kinderen moeilijk verwoorden
wat zij hebben meegemaakt, maar kunnen dit wel in hun spel laten zien, de PoppenVilla is hierbij een
mooi hulpmiddel." - Wilhelmina
Kinderziekenhuis Utrecht WKZ - afdeling Medische Psychologie. |
|
"Kinderen kunnen in fantasiespel ervaringen verwerken als ze
spelen zonder een vooropgezet doel."
-
Louise Berkhout
|
RU
Groningen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VRIENDJES MAKEN
√ |
|
|
De PoppenVilla by Liliane® biedt kinderen
een actieve ontmoetingsplek om spontaan nieuwe vriendjes te leren kennen. Het
onderlinge contact start ontspannen via de villa, in hun eigen speltaal.
Ze stimuleren elkaar in het bedenken van
verrassende verhaalwendingen, en bijna ongemerkt ontstaan er tussen hen
verbindingen. Zo kunnen kinderen
spelenderwijs ontdekken of er een connectie is met elkaar die
kan uitvloeien in een vriendschap. |
|
Een eventuele taalbarrière is geen rem op nieuwe ontmoetingen. Via de PoppenVilla by Liliane®
kunnen kinderen woordeloos met elkaar communiceren. Spel is hun universele taal. |
|
"Een imaginair
vriendje is altijd beschikbaar, dus dat biedt kinderen de
mogelijkheid om alles wat ze doen, denken en zijn, te toetsen
aan dat vriendje. Kinderen met een fantasievriendje vertellen
over [of aan] hun denkbeeldige vriendje en leren zo verhalen te
onthouden en ze volledig na te vertellen. Dat is goed voor zowel
de taalvaardigheid als voor het geheugen."
-
Martine Delfos
|
biopsycholoog. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZORGZAAMHEID
√ |
|
|
Door goed voor hun poppenkinderen en hun
woonhuis te zorgen, ervaren kinderen de
waarde van liefdevol omkijken naar een
ander. |
|
"De echte beloning voor goed ouderschap is niet dat uw kinderen
u dankbaar zijn, maar dat ze aardig zijn voor hun nakomelingen."
- Alain de
Botton. |
|
|
|
|
|
|
De ontwerper Liliane Limpens was eerder hoofd- en eindredacteur
van het kunsttijdschrift Harlekijn [Harlekijn Holland BV], hoofd
van de informatieafdeling van de nationale organisatie voor de
kunsteducatie [LOKV] en initiatiefnemer
| bestuurslid van het Ronald McDonald Huis Maastricht, een opvangvoorziening voor familie van
ernstig zieke kinderen in het academisch ziekenhuis Maastricht.
Ondersteuning van het Liliane Fonds voor kinderen met een
handicap in ontwikkelingsgebieden.
Bedrijfscoach JINC voor jongeren met een
sociaal-economische achterstand en hun arbeidsmarkt. |
|