|
|
door
Suzanne Timmermans - Happy KidsCare
Delft 10 januari 2025 |
POPPENVILLA VERSTERKT SPELENDERWIJS |
KINDEREN MET AUTISME EN AD[H]D |
|
Kinderen met autisme en AD[H]D spelen
sinds enkele maanden met de PoppenVilla
tijdens ontwikkelingsweekenden en
midweken van Happy KidsCare Delft. De
professionals zijn enthousiast over de
effecten. |
|
“Tijdens
een teambespreking is een plan van
aanpak gemaakt: ‘Het doel van de PoppenVilla is het ontwikkelen
van een speelhoek die jeugdigen van
Happy KidsCare ondersteunt bij hun
sociaal-emotionele ontwikkeling, inzicht
geeft in hun gezinssysteem en hen helpt
bij het maken van speelafspraken tijdens
de begeleidingen. Dit kan bereikt worden
door middel van een creatief en
interactief poppenhuis, waarbij de
begeleiders actief deelnemen en tegelijk
de jeugdigen observeren.’ |
|
Hoe bevalt de PoppenVilla? |
“Wat wij vooral terugzien in de praktijk
is dat voornamelijk jonge meisjes en jongens
van 6 - 10 jaar de PoppenVilla
gebruiken. Er zijn kinderen die alleen
spelen, en er zijn kinderen die samen
spelen. Kinderen die sociaal minder
vaardig zijn, bijvoorbeeld vanwege een
taalachterstand, trekken steeds vaker
naar de PoppenVilla. Daarnaast zijn er
ook oudere jeugdigen die
sociaal-emotioneel wat lager scoren en
zich eveneens aangetrokken voelen tot de
villa.” |
|
“Tijdens Happy Time momenten zien wij
dat kinderen tijdens het spel met de
PoppenVilla hun emoties kunnen uiten en
verkennen. Begeleiders kunnen hierbij
observeren en ondersteunen en hen leren
wat hun rollen binnen een gezinssituatie
zijn. Zichtbaar is ook dat onverwerkte
ervaringen bij kinderen met autisme naar
voren komen. De PoppenVilla biedt een
laagdrempelige manier om hierover met
hen in
gesprek te gaan.” |
|
Suzanne Timmermans - Happy KidsCare
Delft |
|
|
|
To house their
most important emotions. |
|
Happy KidsCare zorgt ervoor dat kinderen tussen
6 en 18 jaar spelenderwijs veel over zichzelf en
anderen leren. Daarnaast wordt het kind via
activiteiten gestimuleerd in de ontwikkeling.
Deze ontwikkelingsstimulatie is laagdrempelig en
komt vanuit de mogelijkheden van het kind zelf.
De jeugdige heeft een plek waar het kan rekenen
op een stabiele, vervangende opvoed- en
woonsituatie. Hierin kan gewerkt worden aan de
zelfredzaamheid en sociale vaardigheden. |
|